Waternet kan geen rekeningen sturen

Geschreven door Op 20 februari 2021

Drinkwaterleverancier Waternet is momenteel vertraagd met het sturen van rekeningen en het afschrijven van termijnbedragen voor het drinkwater. Doordat Waternet geen of te laat facturen verstuurd, kunnen ook in Ouder-Amstel betalingsachterstanden ontstaan. De problemen komen door het in gebruik nemen van een nieuw ICT-systeem. Waternet zegt een regeling te willen treffen voor mensen die in de problemen komen.

Waternet is de drinkwaterleverancier in Amsterdam, Amstelveen, Diemen, Heemstede, Muiden, Muiderberg en Ouder-Amstel.  Volgens Waternet kan het kloppen als inwoners nog geen rekening of afschrijving voor hun drinkwater hebben gehad. De problemen zijn ontstaan doordat de organisatie werkt aan de overgang naar een nieuw ICT-systeem. ‘Daardoor konden we een tijd geen rekeningen sturen of geld afschrijven voor drinkwater. Inmiddels zijn de drinkwaterklanten overgezet naar het nieuwe systeem en is het sturen van rekeningen en het doen van afschrijvingen hervat.  We zijn de achterstand aan het inhalen,’ aldus Waternet.

AUTOMATISCHE INCASSO VERTRAAGD Bij inwoners die met een automatische incasso betalen, wordt het termijnbedrag normaal gesproken elke maand rond de 20ste afgeschreven door Waternet. Vanwege de ICT-problemen is dat sinds november tijdelijk anders. ‘We hebben meer tijd nodig om er zeker van te zijn dat we het juiste bedrag afschrijven. We hebben het bedrag van november ongeveer een maand later afgeschreven dan normaal. Het bedrag van december is in de week van 8 februari afgeschreven. Het termijnbedrag van januari wordt ook later dan gewoonlijk afgeschreven.’

INHAALSLAG Door een inhaalslag uit te voeren is het de bedoeling om de termijnbedragen uiteindelijk weer rond de normale datum te innen. Dat kan er wel toe leiden dat inwoners een keer meerdere afschrijvingen in één maand krijgen. Bij gemiddeld gebruik bedragen de kosten voor drinkwater voor eenpersoonshuishoudens 12,32 euro per maand, voor twee personen 17,70 en voor drie personen 23.07 euro per maand. Inwoners die meerdere rekeningen te snel achter elkaar en dat niet kunnen betalen, kunnen bij Waternet een betalingsregeling aanvragen,

JAARREKENING KOMT LATER Inwoners krijgen ook de termijnrekening later dan gewoonlijk. Waternet kan nog niet precies aangeven wanneer dat zal zijn. Ook bij het opmaken van de jaarrekening heeft de waterleverancier vertraging opgelopen. Wie in januari 2021 de meterstand heeft doorgegeven, heeft daarom ook nog nog geen jaarafrekening gekregen. ‘We hebben meer tijd nodig om een juiste rekening te maken en die komt daardoor op een later moment. We kunnen nog niet precies zeggen wanneer dat is. We werken hard aan een correcte jaarafrekening voor alle klanten,’ aldus Waternet.

WATERSCHAPSBELASTING Het nieuwe ICT-systeem dat de organisatie momenteel invoert, biedt klanten de mogelijkheid om via ‘Mijn Waternet’ rekeningen voor drinkwater te bekijken en betalen. Ze moeten via deze portal ook toegang tot hun aanslagen voor de waterschapsbelasting krijgen, die eveneens geïnd wordt door Waternet. Dat onderdeel van ‘Mijn Waternet’ is echter nog niet klaar. ‘Tegelijk werken aan twee onderdelen is lastig en duurt langer,”a;ldus de organisatie. ‘Daarom hebben we Mijn Waternet voor uw drinkwater eerst vernieuwd. Achter de schermen werken we hard aan Mijn Waternet voor waterschapsbelasting.’

VRAGEN De SP in Amstelveen heeft inmiddels vragen aan het Amstelveense college van B en W gesteld over de vertraging bij verrekening van de drinkwaterkosten. De SP vindt de problemen ‘meer dan onhandig’ en roept Waternet op te voorkomen dat inwoners de dupe worden van ICT-problemen. ‘Inwoners met een kleine beurs moeten iedere euro omdraaien. Het mag niet zo dat zij in de problemen komen omdat ze een ‘dubbele’ waterrekening op de mat krijgen.’ De SP wijst er in de vragen aan het college op dat de gemeente samenwerkt met Waternet in het kader van het voorkomen van betalingsachterstanden en schulden.


Huidig nummer

Titel

Artiest

Background
WhatsApp Chat
Send via WhatsApp